keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

tuulahdus kevättä


Kukkaset, minun tulppaanit ovat kuihtuneet, mutta ajattelin vielä siltikin ostaa lisää, kerran viikkoon noita pitää osaa uusia.
Joku oli löytänyt jo sinivuokkoja, erittäin ihmeellistä. Onhan nyt vasta maaliskuun alku.
Tänään posti toi kukkasipuli esitteen, olen päättänyt tilata paljon kukkia, sillä kun hiirenkorvat ilmestyy mökille, mä pakkaan tavarani ja koirani ja asetun taloksi. Miten joskus alakulo valtaakaan mielen ja mikään ei innosta, mutta ehkäpä kun alan suunnittelemaan kukkaistutuksia mökille, niin mielikin ilostuu. Lehtisalaattia, tilliä ja muita syötäviä on suunnitelmissa myös johonkin laatikkoon istuttaa.
Sen laatikon saa rakentaa ukkelini.



Lilja LA-hybridi

Kruunuvuokko
 
Isotähtiputki

Gladiolus mix


Kyläkurjenpolvi


Ruusulilja Belonica



Myös ruusuja on mielessä, sillä ruusut jostain syystä kasvaa salaisessa puutarhassa, salainen puutarha ei enää ole kovin salainen, sillä olen keskelle metsää rakentanut puutarhaani jo useita vuosia, välillä olen joutunut aloittamaan alusta, sillä koko metsä kaadettiin suoraan puutarhani päälle. Nyt viime kesänä, sain terassin sinne ja tänä vuonna siihen tulee kaiteet ja mahdollisesti myös kesäkeittiö. Nyt kun olen sillai kunnossa, tai siis ainakin olen oppinut elämään reumani kanssa, niin aijon todella viettää pidemmän ajan mökillä. Otan koirani mukaan ja ehkä jos nyt vielä olen innostunut niin mahdollisen pennun jonka hankkisin itselleni kaveriksi.
Oli kyllä viime kesänkin mökillä, noin kolme kuukautta yteensä, mulla oli useat kuvaukset viime kesänä, nyt ei olekkaan niin monia tiedossa.

 
Tertturuusu Europeana
Mausteista tuoksua ja kukkaloistetta.




 
Erityisen isokukkaisia ryhmäruusuja kutsutaan jaloruusuiksi.Niiden valtavat, kerratut kukat ovat maljamaisia ja lajikkeesta riippuen peräti 15 cm leveitä. Vahvimpiin versoihin voi kehittyä jopa 10-20 suurta kukkaa. Jaloruusujen tuoksuvat kukat sopivat erinomaisesti myös leikkokukiksi. Jaloruusut on hyvä suojata talveksi.

Haluaisin myös köynnös ruusun, ehkä punaisen tai valkoisen, sitä en tiedä miten se kasvaa, mutta toivotaan että jotenkin.
 
 
´Sympathie´ köynnösruusulla on verenpunaiset, suuret ja kerratut kukat, joissa on mieto ruusun tuoksu. Kukinta alkaa heinäkuussa ja jatkuu lähes tauotta lokakuulle asti. ´Sympathie´ on pysty- ja voimakaskasvuinen lajike. Se kukkii saman vuoden versoilla, joten sitä voi leikata keväällä voimakkaastikin ilman, että kukinta menetetään. Köynnösruusut tulee suojata talveksi.
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti